mitikusa.netとは

mitikusa.netは、西川善康の個人サイトです。自身の写真、映像、デザイン等の作品の紹介の場として運用しています。

This is NISHIKAWA Yoshiyasu’s private website. I introduce my works of photographs, design and so on.

這是西川善康的私人網站。 我介紹我的攝影作品,設計作品等。

 

西川善康 / NISHIKAWA Yoshiyasu

日本語English繁體中文版

 私は大学では造園を学び、造園設計の仕事をしていました。その後、フィリピンに青年海外協力隊員として赴任し、帰国後、写真や映像、デザインの仕事をしています。

 これまで、自らの原点である造園、庭園に関連する作品、アジア(主にフィリピン、台湾)の人々の営みや風景をまとめた作品などを発表しています。今年2021年は、その中の造園・庭園とアジアを融合させた作品を中心に展開していく予定です。

 ここ数年頻繁に訪れている台湾では、亜熱帯・熱帯性気候のためか、ガジュマルやホウオウボクなど大きな樹木を至るところで見かけ、街中に緑があふれています。そのため、街を歩いて撮影していると、突然建物の影から樹木が現れたり、軒下の大量の鉢植えに行く手を阻まれたりします。人工構造物(建築物、看板、道路、歩道橋など)と自然素材(樹木)が絡み合う様は、観る角度、切り取り方によっては、庭園の一風景に見える場合があります。

 日本庭園は、自然素材(樹木や石、苔など)を用いて、人が意識的に創り出した自然を模した空間です。これに対し、台湾の街中の緑が織り成す景観は、人が無意識に創り上げた「庭園」ではないでしょうか。2021年は、この作品を「マチハニワ」として発表します。

 

プロフィール

大阪府枚方市在住
デザイナー、写真家
1967年 福井県鯖江市生まれ
1990年 千葉大学園芸学部造園学科卒業
1990〜1996年 総合建設コンサルタント、造園設計事務所等にて、公園や屋外空間の計画、設計等を行う
1996〜1999年 青年海外協力隊員としてフィリピンに赴任:ダバオ市のUniversity of Southeastern Philippines にて造園(大学のキャンパス拡張計画)に関する指導を行う
2000〜2001年 インターメディウム研究所(IMI)にて写真、デザインを学ぶ
2000年〜 フリーで主に写真撮影、ビデオ撮影及び編集、web及び印刷物デザイン等を行う
2002〜2005年 写真専門ギャラリー NADARにスタッフとして参加
2010年〜 京都の造園会社の依頼により、日本庭園の写真及び映像撮影を行う
2016年〜 写真専門ギャラリー gallery 176(大阪府豊中市)に運営メンバーとして参加
2019年〜 京都芸術大学(旧 京都造形芸術大学)非常勤講師

個展

2017年 個展「こどもかるた」gallery 176(大阪)
2018年 個展「DAVAO 1996-1999」gallery 176(大阪)
2019年 個展「DAVAO 2019」gallery 176(大阪)
2020年 個展「garden」gallery 176(大阪)
2021年 個展「マチハニワ」gallery 176(大阪)
2021年 個展「prototypes」gallery 176(大阪)
2022年 個展「マチノニワ」gallery 176(大阪)
2023年 個展「こどもかるた remix」gallery 176(大阪)

グループ展

2001年 Photo Exhibition Horie 2001「見えない街 -sense of place」堀江地区(大阪)
2002年 杉岡一郎・西川善康 二人展「融解/昇華」NADAR(大阪)
2016年 gallery 176 再開企画「176 reborn」gallery 176(大阪)
2017年 よしとみフォトフェスティバル2017「yoshitomi – 2017.3.5」吉富ノ庄(京都府南丹市)
2017年 TAIWAN PHOTO 2017「garden materials」新光三越(台北市、台湾)
2018年 よしとみフォトフェスティバル 2018「こどもかるた」吉富ノ庄(京都府南丹市)
2018年 TAIWAN PHOTO 2018「植物 plants」新光三越(台北市、台湾)
2019年 よしとみフォトフェスティバル 2019「DAVAO 1996-1999」吉富ノ庄(京都府南丹市)
2019年 友長勇介・西川善康 写真展「時代の対角線」新潟絵屋(新潟県新潟市)
2019年 台北交流展 gallery 176 写真家6人|それぞれの視点、それぞれの世界「in the garden」1839當代藝廊(台北市、台湾)
2019年 TAIWAN PHOTO 2019「in the garden」新光三越(台北市、台湾)
2020年 よしとみフォトフェスティバル 2020「南の人々−ダバオと高雄」吉富ノ庄(京都府南丹市)
2022年 写真展「服部天神」gallery 176(大阪)
2022年 友長勇介・西川善康写真展「input x output」gallery 176(大阪)
2023年 高雄交流展 三つの視点|北から南へ「garden/マチハニワ」On The Road 影像空間(高雄市、台湾)
2023年 台北交流展 写真家5人|それぞれの視点、それぞれの世界「マチハニワ」1839當代藝廊(台北市、台湾)

webサイト

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Facebook

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Instagram

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With my academic degree in landscape architecture, I had started my career in the landscape design field. After working in the Philippines for 3 years as a member of JOCV (Japan Overseas Cooperation Volunteers), my career has shifted toward visual designs such as photography and movies.

So far, I have compiled several series; garden designs, and peoples and street scenes in Asian countries (mainly Philippines and Taiwan). For the immediate future, I would challenge myself to explore a new series by putting together those themes. 

I had chances to visit Taiwan frequently in the last few years. There, I found out that a lot of giant tropical trees such as Chinese banyan or flame tree are scattered across the city. When I am photographing the city, they appear before me unexpectedly. Sometimes, my way was blocked by a large number of potted plants. For me, the way that natural trees are intertwined with artificial structures (buildings, signs, or bridges) looks like parts of gardens depending on angles or compositions.

While Japanese gardens are spaces where people intentionally mimic natural environments by using trees, stones, or moss, etc., the Taiwanese ‘gardens’ on the streets are the ones that are made unintentionally. In 2021, I would like to present this ‘the city is a garden’ series.

 

Profile

Live in Hirakata, Osaka, Japan
Designer, Photographer
1967 Born in Fukui, Japan
1986-1990 Studied about landscape architecture at Chiba University
1990-1996 Worked at several landscape design offices in Tokyo
1996-1999 Worked at University of Southeastern Philippines in Davao, Philippines as JOCV/JICA Volunteer
2000- freelance photographer and designer in Osaka
2016- member of “gallery 176”, photography gallery in Osaka
2019- part-time lecturer at Kyoto University of the Arts (formerly Kyoto University of Art and Design)

Solo exhibition

2017 “Kodomo Karuta” gallery 176 (Osaka, Japan)
2018 “DAVAO 1996-1999” gallery 176 (Osaka, Japan)
2019 “DAVAO 2019” gallery 176 (Osaka, Japan)
2020 “garden” gallery 176 (Osaka, Japan)
2021 “the city is a garden” gallery 176 (Osaka, Japan)
2021 “prototypes” gallery 176 (Osaka, Japan)
2022 “a garden in the city” gallery 176 (Osaka, Japan)
2023 “Kodomo Karuta remix” gallery 176 (Osaka, Japan)

Group exhibition

2016 176 reborn “stones” gallery 176 (Osaka, Japan)
2017 YOSHITOMI PHOTO FESTIVAL 2017 “yoshitomi – 2017.3.5” Yoshitomi-no-sho (Kyoto, Japan)
2017 TAIWAN PHOTO 2017 “garden materials” ShinKong Mitsukoshi (Taipei, Taiwan)
2018 YOSHITOMI PHOTO FESTIVAL 2018 “Kodomo Karuta” Yoshitomi-no-sho (Kyoto, Japan)
2018 TAIWAN PHOTO 2018 “plants” ShinKong Mitsukoshi (Taipei, Taiwan)
2019 YOSHITOMI PHOTO FESTIVAL 2019 “DAVAO 1996-1999” Yoshitomi-no-sho (Kyoto, Japan)
2019 1839 Contemporary Gallery x gallery 176 Exchange Exhibition in Taipei “in the garden” 1839 Contemporary Gallery (Taipei, Taiwan)
2019 TAIWAN PHOTO 2019 “in the garden” ShinKong Mitsukoshi (Taipei, Taiwan)
2020 YOSHITOMI PHOTO FESTIVAL 2020 “People of the South – Davao and Kaohsiung” Yoshitomi-no-sho (Kyoto, Japan)
2023 On The Road x gallery 176 Exchange Exhibition in Kaohsiung “garden / the city is a garden” On The Road (Kaohsiung, Taiwan)
2023 1839 Contemporary Gallery x gallery 176 Exchange Exhibition in Taipei “the city is a garden” 1839 Contemporary Gallery (Taipei, Taiwan)

Website

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Facebook

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Instagram

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  我在大學主修庭園造景,之後也從事了庭園設計的工作。後來以青年海外協力隊員的身分前往菲律賓赴任,回日本以後開始了有關攝影、影像和設計的工作。 

  我的作品主要都和自己的原點:造景、庭園有關。現有包括亞洲(主要是菲律賓和台灣)的生活樣貌和風景的作品。今年2021年正在考慮創作亞洲的風景和造景、庭園融合的系列作品。

  近年頻繁造訪台灣,可能是因為亞熱帶性氣候的緣故,在街道上處處可見榕樹、鳳凰木種類的大樹林立,城市中總是綠意盎然。因此走在街上攝影的時候,總是被從建築物的背後竄出來的樹木,或是屋簷下大量放置的盆栽擋住去路。那樣人工的建築物(大樓、招牌、道路、天橋等等)與天然素材(植物)的交錯景像,用不同的角度觀察或是攝影之後,有時也會讓人有看到日本庭園一角的感覺。

  日本庭園造景是利用天然素材(樹木、石頭、青苔…等)有意識地模仿大自然所創作出的空間。跟這樣的情況對比,在台灣街道隨處可見與綠意交織的景觀,是否也能稱上是無意之間創造出的「庭園」呢?2021年,將預計以「城市即是花園」發表作品。

 

作家簡介

住在大阪府枚方市
設計師,攝影家
1967年  於福井縣鯖江市出生
1990年  千葉大學園藝學部造園學科畢業
1990〜1996年  綜合建設諮詢顧問,在造園設計事務所等執行公園與屋外空間的計畫設計等
1996〜1999年  以青年海外協力隊員身份至菲律賓赴任:在達沃市(Davao)的菲律賓東南大學(University of Southeastern Philippines)進行關於造園的指導(大學的校園擴張計畫)
2000年〜 獨立。主要執行靜態攝影,動態攝影以及編輯,網頁以及印刷物設計等
2010年〜 接受京都的造園公司委託,進行日本庭園的靜態以及動態影像攝影
2016年〜 成為攝影專門藝廊 gallery 176(大阪府豐中市)的營運成員
2019年〜 京都藝術大學(原京都造型藝術大學)兼職講師

個展

2017年「孩童歌牌」gallery 176(大阪府豐中市)
2018年「DAVAO 1996-1999」gallery 176(大阪府豐中市)
2019年「DAVAO 2019」gallery 176(大阪府豐中市)
2020年「garden」gallery 176(大阪府豐中市)
2021年「城市即是花園」gallery 176(大阪府豐中市)
2021年「prototypes」gallery 176(大阪府豐中市)

聯展

2016年 176 reborn「stones」gallery 176(大阪府豐中市)
2017年 YOSHITOMI PHOTO FESTIVAL 2017「yoshitomi – 2017.3.5」吉富之庄(京都府南丹市)
2017年 TAIWAN PHOTO 2017「garden materials」新光三越(台北市,臺灣)
2018年 YOSHITOMI PHOTO FESTIVAL 2018「孩童歌牌」吉富之庄(京都府南丹市)
2018年 TAIWAN PHOTO 2018「植物 plants」新光三越(台北市,臺灣)
2018年 YOSHITOMI PHOTO FESTIVAL 2019「DAVAO 1996-1999」吉富之庄(京都府南丹市)
2019年 1839當代藝廊(台灣)× gallery 176(日本)交流展 in Taipei「in the garden」1839當代藝廊(台北市,臺灣)
2019年 TAIWAN PHOTO 2019「in the garden」新光三越(台北市,台灣)
2020年 YOSHITOMI PHOTO FESTIVAL 2019「南方人 – Davao和高雄」吉富之庄(京都府南丹市)
2023年 高雄交流展 三種觀點|從北到南「garden/城市即是花園」On The Road 影像空間(高雄市、臺灣)
2023年 台北交流展 攝影家五人|每個觀點,每個世界「城市即是花園」1839當代藝廊(台北市、臺灣)

網站

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